Tuesday, November 24, 2009

Harga Emas Naik Lagi

. Tuesday, November 24, 2009

Walaupun harga emas sekarang sudah pun tinggi, Datuk Meer Sadik Habib dari Habib Jewels menyatakan pendirian positif bahawa harga emas akan melambung lagi menjelang akhir tahun.

Beliau meramalkan bahawa harga emas akan mencapai USD1500 (RM5036) se aun. Menurut beliau lagi, kenaikan ini adalah kerana G 20 (perkumpulan ekonomi 20 negara) ingin mengekalkan tahap faedah yang rendah (untuk pinjaman domestik), menyebabkan berlakunya kerunsingan tentang kenaikan nilai inflasi dan nilai USD akan terus jatuh. Berikutan ini, emas akan menjadi satu komoditi pilihan banyak negara untuk mengekalkan nilai wang.

Wujud juga kerunsingan harga emas dunia akan terus melambung naik lebih tinggi sekiranya China menurut jejak langkah India membeli emas dari IMF. Awal bulan ini, India membeli 200 tan emas pada harga USD1045 per aun. Dengan simpanan USD2 trilion, China dijangkan akan dapat membuat spekulasi dengan emas yang bakal dibeli, memandangkan stok emas dunia adalah terhad.

Jadi, kalau anda ingin membeli emas pada harga yang relatif murah berbanding akhir tahun ini atau awal tahun depan, sekarang adalah masanya.

-Sumber diterjemah secara bebas dari The Malaysian Reserve, 24 November 2009.
-satu troy aun adalah bersamaan dengan 31.10 gram. Emas disukat dengan troy ounce.

0 comments:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

 
Namablogkamu is proudly powered by Blogger.com | Template by o-om.com | Distributed by Blogger Templates