Monday, August 10, 2009

Seputar isu

. Monday, August 10, 2009

A. OD + ASB + Kad Kredit

Isu-isu dari sudut syariah:
1. ASB, walaupun difatwakan harus mengikut majlis fatwa kebangsaan kerana maslahah, tetap tidak disenaraikan sebagai 'patuh syariah' oleh Suruhanjaya Sekuriti kerana pelaburannya dalam sistem konvensional (Maybank, melibatkan riba) melebihi 30%. Tetapi, lantaran fatwa yang ada, maka marhaen bolehlah mengikut :)

2. OD, yang kebanyakannya adalah konvensional lantas sekaligus adalah riba. Walaupun ada islamic OD ditawarkan, oleh Maybank Islamic contohnya, instrumen bai 'inah yang masih dalam perdebatan ulama' dan pakar digunapakai.

3. Kad kredit konvensional? Tidak perlu diceritakanlah.

B. Pelaburan emas

Isu-isu dari sudut syariah:
1. Spot trade, iaitu bayar dan terima pada masa yang sama. Jadi, beli melalui pos (bayar dulu terima kemudian) adalah tidak sah. Walaubagaimanapun, ada ulama' yang membolehkan dengan alasan, pada waktu maslahah dan emas sebagai komoditi, maka ia dibolehkan bayar dan terima secara tangguh. [saya akan kaji lebih lanjut, insyaAllah]

2. Akaun pelaburan emas adalah tidak harus selagi emas tidak dapat dihadirkan secara fizikal. PBGIA contohnya. Kelihatannya, hanyalah seperti berniaga dengan harga emas, bukan dengan emas itu sendiri. Bahkan PBGIA tidak dimasukkan dalam pelaburan patuh syariah, cuma sebagai pelaburan konvensional sahaja.

~~~
Jangan kerana ingin bebas hutang (dan hidup mewah) di dunia, kita memilih untuk melepaskan peluang ke syurga.

*Orang yang memakan riba pada hari akhirat kelak akan diberi pilihan senjata yang akan digunakan untuk berperang dengan Allah dan RasulNya, walaupun mereka tahu tidak akan sekali-kali memang. Demikianlah ancaman kepada pemakan riba*

~~~

Sebarang perbincangan amat dialu-alukan.

0 comments:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

 
Namablogkamu is proudly powered by Blogger.com | Template by o-om.com | Distributed by Blogger Templates